Lees meer

Meld u aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

Veranderingen informatieplicht algemene voorwaarden voor detailhandel

Op 30 januari 2018 heeft de hoogste Europese rechter, het Hof van Justitie EU (hierna HvJ EU) bepaald dat detailhandel een dienst is in de zin van de Dienstenrichtlijn. Hierdoor is de Dienstenrichtlijn ook van toepassing op de detailhandel. 

Algemene voorwaarden 
Over het uitreiken van algemene voorwaarden gelden ‘standaard’ regels. Wanneer iemand bij u een product of dienst afneemt reikt u samen met uw offerte/bevestiging of overeenkomst de algemene voorwaarden uit. Dit noemen we ‘’terhandstelling’’. Wanneer terhandstelling redelijkerwijs niet mogelijk is, mag u ook verwijzen naar uw algemene voorwaarden op uw website, hierbij dienen de algemene voorwaarden wel opgeslagen te kunnen worden (PDF) zodat de klant deze kan opslaan en later kan inzien. 

Algemene voorwaarden Dienstenrichtlijn
De Dienstenrichtlijn hanteert echter een versoepeling van de informatieplicht van algemene voorwaarden. 
De detailhandel is niet meer verplicht om de algemene voorwaarden ter hand te stellen als dit redelijkerwijs mogelijk is, ze mogen ervoor kiezen om ook op andere manieren de klant te informeren. Bijvoorbeeld door de algemene voorwaarden in een bakje in de winkel te leggen, of door te verwijzen naar een webadres waar de algemene voorwaarden te vinden zijn, hierbij is het niet meer verplicht dat de algemene voorwaarden door de bezoeker zijn op te slaan.

Gevolgen
Er geldt een versoepeling van de informatieplicht voor detailhandel. De detailhandel heeft de keuze om de algemene voorwaarden uit te reiken op de volgende manieren: 
Afgeven aan de klant op eigen initiatief 
Gemakkelijk toegankelijk in de winkel/het bedrijf
Gemakkelijk elektronisch toegankelijk via een meegedeeld webadres
De algemene voorwaarden staan vermeld op de verstrekte documenten (offerte, opdrachtbevestiging, overeenkomst). 

Let er wel op, er kan onduidelijkheid bestaan of u onder de ‘detailhandel’ valt, bestaat daar onduidelijkheid over, adviseren wij u om uit te gaan van de ‘standaard regeling’: terhandstelling indien redelijkerwijs mogelijk. 

Verder dient u na te gaan wat het beste voor uw onderneming werkt. U kunt bijvoorbeeld enkel verwijzen naar uw webadres, maar als u vervolgens klachten krijgt op uw dienstverlening omdat de klant onverwachts met voorwaarden te maken heeft waar hij/zij het niet mee eens is. Kunt u de algemene voorwaarden beter uitreiken bij het aangaan van de overeenkomst, zodat u over de voorwaarden achteraf geen ontevreden klant heeft.

 

Heeft u vragen over uw algemene voorwaarden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

 
Bron: Fri, 22 Jun 2018 11:14:24 +0100

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact op
    Liever direct contact opnemen?