De Kleijne & Janssen
20-10-2022 | Algemeen
Lees meer
De kans is groot dat u als webshopeigenaar al heeft meegemaakt dat een consument zich bedenkt. Het antwoord op de vraag of een consument zich mag bedenken is vrij kort: Ja, dat mag zeker. Na de ontvangst van een product of dienst heeft een consument 14 dagen de tijd om zich te bedenken in de meeste gevallen. Dit ligt namelijk vastgelegd in de wet. Toch zijn er uitzonderingen waar u als webshopeigenaar van moet (lees: wil) afweten.
U als webshopeigenaar dient uw consumenten erop te wijzen dat ze een herroepingsrecht (de wettelijke bedenktijd) hebben. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld het herroepingsrecht in uw algemene voorwaarden te benoemen. Een andere optie is om op uw website een aparte pagina te wijden aan het herroepingsrecht.
De herroepingstermijn bedraagt 14 dagen. Dit houdt in dat de consument na de aankoop tot 12 uur ’s avonds op de 14e dag na aankoop de tijd heeft om de koop of de overeenkomst ongedaan te maken. Als de 14e dag in het weekend of op een feestdag valt, dan verloopt deze termijn op de eerstvolgende werkdag.
Voorbeeld: Een consument bestelt op 10 oktober een product op uw website. Dit betekent dat deze consument zich tot 24 oktober 12 uur in de avond kan bedenken. Als 24 oktober op een feestdag zou vallen, dan eindigt de bedenktijd pas op de volgende werkdag, bijvoorbeeld 25 oktober (in deze casus geen feestdag) om 12 uur ’s avonds.
Aan de manier waarop een consument zich herroept, worden geen eisen gesteld. Een consument kan er daarom voor kiezen om mondeling, bijvoorbeeld via de telefoon, te laten weten dat de overeenkomst wordt ontbonden. Dit kan ook schriftelijk (bijvoorbeeld per brief, e-mail of via uw website). Het is aan te raden dat u bij de koop een modelformulier voor de ontbinding aan de bevestiging toevoegt. Een andere optie is om een dergelijk model op uw website te plaatsen en de consument te laten weten waar dit formulier te vinden is. Voor een consument is het niet verplicht om gebruik te maken van zo’n ontbindingsformulier. Een dergelijk formulier kan voor u handig zijn om bijvoorbeeld te achterhalen waarom bepaalde producten vaak worden teruggestuurd en om hier uw assortiment op aan te passen.
In veel situaties kan een consument zich herroepen. Toch zijn er uitzonderingen waardoor op grond van de wet een consument niet mag herroepen, namelijk in de volgende situaties:
In de meeste gevallen dient u als webshopeigenaar een consument 14 dagen bedenktijd te geven waarin de consument zonder opgave van reden onder de overeenkomst uit kan. Dit is anders als sprake is van een van de genoemde uitzonderingen. Zodra een of meerdere van deze uitzonderingen van toepassing op de producten of diensten die u verkoopt, dan doet u er verstandig aan om deze onder andere te vermelden op uw website. Vergeet daarnaast niet een consument te wijzen op de bedenktijd en om een ontbindingsformulier te verstrekken.
Twijfelt u of uw producten onder de uitzondering van het herroepingsrecht vallen? Of heeft u een consument die wil ontbinden, terwijl u van mening bent dat dit niet binnen het herroepingsrecht valt? Neem dan contact met ons op, onze juristen kunnen u hierbij adviseren of bijstaan.
Auteur: Amber Schut
Overige heffingen
Eindejaarsactualiteiten
Subsidies
Formeel recht
Om onze website optimaal te kunnen laten functioneren gebruiken wij technologie, waaronder cookies en apparaat gegevens. Wanneer u ons toestemming geeft voor deze technologie, kunnen wij bepaalde informatie en data ontvangen, waaronder uw gedrag op onze website en uw unieke IP-adres. Geeft u geen toestemming of trekt u de toestemming voor het bewaren van cookies in, dan kan dat invloed hebben op de optimale werking van deze website en bepaalde onderdelen.